30 tipov, čo musíte vedieť o e-bikoch

Foto: Ronny Kiaulehn/Cube

Nákupný poradca, tipy ako a kde jazdiť, bezpečnosť a ešte omnoho viac… A hneď jeden dobrý tip na začiatok: Prečítajte si tento článok! Z neho sa dozviete všetko, čo o téme e-biky musíte vedieť.

Zostavili sme pre vás 30 tipov, ktoré vám uľahčia nielen nákupné rozhodovanie, ale pomôžu pochopiť aj trendy. Tipy sú rozdelené do ôsmich tematických okruhov. Nájdete tu základné odporúčania, ako aj informácie, na základe ktorých váš e-bike úplne ovládnete.

01 E-bike, Pedelec a S-Pedelec

Na označenie elektrických bicyklov existuje veľké množstvo výrazov. Najobľúbenejší je e-bike. Tento pojem označuje všetky bicykle, ktoré majú pedálovanie podporené silou motora. Existujú e-bike, pri ktorých motor pracuje len do rýchlosti 25 km/h. Označujú sa skratkou Pedelc (Pedal Electric Cycle). V prípade S-Pedelecov podporuje motor jazdca do rýchlosti 45 km/h. Na takúto jazdu sa vzťahujú osobitné právne predpisy (pozri tip 7).

02 Každá akcia si vyžaduje iný e-bike

Predtým ako začnete s hľadaním vášho ideálneho e-biku, rozmyslite si, čo presne chcete s e-bikom absolvovať. Položte si otázky. Ako ho budete najčastejšie používať? Chceli by ste city-e-bike, bicykel na túry alebo skôr na pravidelnú jazdu do práce? Odpovede na ne vám výrazne uľahčia hľadanie a obchodník vám jednoduchšie poradí.

03 Dobrý e-bike kúpite od 1 700 eur

Vysokej kvalite e-biku zodpovedá aj cena. Dobrý Pedelec zoženiete od 1 700 eur (minuloročné modely aj lacnejšie). Ak si robíte chúťky na rýchlejší S-Pedelec, počítajte s tým, že budete musieť investovať približne 3 000 eur. Za menej ako 1 000 eur nájdete dobrý e-bike len veľmi ťažko.

04 Tri rozličné polohy motora

E-bike motory môžu byť zabudované na troch rozličných miestach: vpredu, v strede alebo vzadu. Výhodou e-bikov s motorom v strede je, že sa centrálnym ťažiskom najviac približujú ku klasickým bicyklom. Obzvlášť obľúbený je pohon od Bosch. Kto má rád športovú jazdu, pre toho je určený motor namontovaný vzadu. Najvýhodnejšie sú e-biky s predným náhonom – motor sa nachádza v prednom kolese.

05 Na veľkosti záleží

Aby ste sa na e-biku cítili dobre, mali by geometria a výška rámu zodpovedať vašej postave. Výška rámu je, mimochodom, výška medzi hornou hranou stĺpika sedadla a stredovým zložením (miesto uchytenia pedálov). Správna výška rámu bicykla sa dá vypočítať aj podľa vzorca. Predavač určite bude potrebovať poznať dĺžku vášho kroku. Tú zistíte veľmi jednoducho.

Postavte sa bez topánok čelom oproti stene a na stenu vyznačte výšku, v ktorej sa nachádza váš rozkrok. Môžete použiť aj vzorec: výška rámu v cm = vnútorná dĺžka nohy v cm × 0,66. Vzorec platí pre city-biky alebo trekkingové e-biky. Pre mountainbiky platí vzorec: výška rámu v cm = vnútorná dĺžka nohy v cm × 0,574.

06 Pedelec je normálny bicykel

Z právneho hľadiska sa e-biky, ktoré sú podporované motorom do rýchlosti 25 km/h, považujú za bicykel. To znamená, že máte rovnaké práva a povinnosti ako bežní cyklisti. Môžete používať cyklistické chodníky, nepotrebujete vodičský preukaz a v obci môžete jazdiť bez prilby – to posledné spomínané sa však v žiadnom prípade neodporúča. Myslite aj na to, že na ceste nie ste sami.

07 Ojedinelý S-Pedelec

Rýchly e-bike sa nepovažuje za bicykel, ale za malú motorku. Na to, aby ste na ňom mohli jazdiť, potrebujete technický preukaz, zákonnú poistku, vodičské oprávnenie skupiny AM, spätné zrkadlo a helmu.

08 Správny tvar rámu

Vo všeobecnosti sa vyrábajú jednoduché rámy alebo trojstranné rámy, ktoré sa skladajú z vrchnej, spodnej a sedadlovej rúry. Trojstranný rám je z konštrukčného hľadiska stabilnejší. Ak uprednostňujete rýchlu, športovú jazdu, potom by ste sa mali rozhodnúť práve pre tento typ konštrukcie. Flexibilnejšie použiteľné sú e-biky s takzvaným nízkym nástupom bez hornej rámovej trubky.

Elektrobicykel je aj imidžová záležitosť. Ak máte radi zvedavé pohľady ľudí, e-bike vám bude štekliť ego. Foto: Ronny Kiaulehn/Cube
Elektrobicykel je aj imidžová záležitosť. Ak máte radi zvedavé pohľady ľudí, e-bike vám bude štekliť ego. Foto: Ronny Kiaulehn/Cube

09 Nakupujte v špecializovaných predajniach

E-biky sú z technického hľadiska náročné produkty. Odborná pomoc je v tomto prípade nevyhnutná. Rovnako dôležitý je aj záručný servis. Ten by ste mali absolvovať, nielen keď sa niečo pokazí, ale v pravidelných intervaloch.

Aj keď sú ceny internetových obchodov o čosi nižšie, kúpou bicykla v špecializovaných predajniach získate zároveň balík doplnkových služieb. Okrem odborného poradenstva máte možnosť sa na e-biku pred jeho zakúpením previesť (pozri tip 10), e-bike prispôsobia vašim potrebám priamo v predajni a v prípade problémov sa máte na koho obrátiť.

10 Skúšobná jazda

Nikdy nekupujte e-bike bez skúšobnej jazdy. Iba tak môžete otestovať rozličné pohonné systémy a geometriu kolies, aby ste našli správny model práve pre vás. Zamerajte sa na tieto kritériá. Je ovládanie intuitívne? Dá sa akubatéria jednoducho namontovať a odmontovať? Nasadzuje sa motor jednoducho? Ako sa správa bicykel počas rýchlejšej alebo pomalšej jazdy?

Ideálne je zostaviť si pred skúšobnou jazdou podrobný checklist (vzor nájdete na ElektroBIKE online). Niektorí predajcovia e-bikov dokonca umožňujú ich zapožičanie na víkend. Ak sa následne rozhodnete pre jeho kúpu, zaplatenú kauciu vám odrátajú z ceny bicykla.

11 Dojazd nie je všetko

Ako ďaleko sa dá s e-bikom zájsť? To je pravdepodobne najčastejšia otázka. Určite vás odpoveď na ňu zaujíma. A tá znie – dosť ďaleko.

Ako ďaleko s e-bikom zájdete závisí od viacerých faktorov, napríklad od kapacity batérie, vonkajšej teploty vzduchu (čím je chladnejšie,  tým je vzdialenosť kratšia), profilu cesty (čím je kopcovitejší, tým je dojazd kratší), od hmotnosti jazdca aj bicykla, individuálneho štýlu jazdy a v neposlednom rade aj od toho, ako silno sa necháte motorom podporovať.

Vo všeobecnosti sa dá ťažko povedať, ako ďaleko s e-bikom zájdete. Pri najvyššej podpore pedálovania, s modernou akubatériou s kapacitou 300 Watthodín, je to približne 20 až 30 km. Teoreticky. Vzdialenosť dojazdu môžete predĺžiť tak, že nebudete jazdiť celý čas s maximálnou podporou pedálovania, alebo určité úseky jazdiť úplne bez motora. Pri dlhších trasách sa oplatí so sebou zobrať nabíjačku a batériu nabiť po ceste napríklad v reštaurácii. Množstvo akubatérií je už po 1 hodine nabitých na 50 %.

Foto: Ronny Kiaulehn/Cube
Foto: Ronny Kiaulehn/Cube

12 Najväčšia akubatéria

Spoločnosť Raleigh, výrobca e-bikov, má od roku 2012 v ponuke akumulačnú batériu s kapacitou  624 Watthodín, preto s ňou prejdete aj 200 km. Na porovnanie: akubatéria od spoločnosti Bosch ponúka 288 Watthodín.

13 Tu môžete natankovať

Počas jazdy nájdete určite vhodné miesto na nabitie batérie. Ak by ste sa vybrali napríklad na výlet po Nemecku, na stránke ebike-tankstellen.de nájdete podrobný prehľad elektrostaníc. Na Slovensku sú k dispozícii zatiaľ len štyri, a to v Bratislave, Poprade, Nitre a Košiciach. Bližšie informácie vám poskytne ZSE.

14 Vybitá batéria? Žiaden problém!

Ak sa batéria vybije, môžete na e-biku jazdiť ako na klasickom bicykli. K nabíjacej stanici sa tak dostanete použitím vlastnej sily, ale ste aj ďalej mobilní. Dobré vedieť: moderné e-bikové batérie nemajú pamäťový efekt. To znamená, že batériu môžete nabíjať, aj keď ešte nie je úplne vybitá.

15 Kedy sa cíti batéria dobre

Aby vám batéria vydržala čo najdlhšie, mali by ste ju uskladňovať optimálne pri teplote 10 až 20 °C. Za rovnakých podmienok by sa mala skladovať aj v prípade, že ju dlhší čas nepoužívate. Dôležité je, že by mala byť do troch štvrtín nabitá.

16 Čo musíte zohľadniť pri nabíjaní

Nenechávajte batériu na nabíjačke cez noc bez dozoru. Môže dôjsť k požiaru. Informácie o zaobchádzaní s batériou a jej nabíjaní si prečítajte v príbalovom letáku, resp. na batérii. Podľa laboratórnych testov môžete batériu nabiť približne 1 000-krát. Túto hodnotu môžu v praxi negatívne ovplyvniť rýchlosť nabíjania a teplota uskladnenia.

17 Správna pozícia batérie

Vo všeobecnosti sú možné tri pozície na upevnenie batérie. Na rúre pod sedadlom, na spodnej rúre alebo môže byť integrovaná do nosiča. Nejde len o optický vzhľad, ale pozícia batérie má vplyv aj na jazdné schopnosti.

Umiestnenie batérie za rúru pod sedadlom môže zapríčiniť dlhší rázvor kolies, čo znižuje pohyblivosť bicykla. Výhodou pozície v strede kolies je nižšie ťažisko a s tým spojená vyššia stabilita bicykla. Ak je batéria umiestnená na nosiči, môže kombinácia s motorom s pohonom zadných kolies negatívne ovplyvniť riadenie.

Foto: Ronny Kiaulehn/Cube
Foto: Ronny Kiaulehn/Cube

18 Ako vybrať správny motor

Motory možno na e-biku, ako je uvedené v tipe 4, umiestniť na troch rozličných miestach. Aby ste našli najvhodnejšiu pozíciu práve pre vás, je dôležité vedieť, na aký účel chcete váš e-bike využívať. Zároveň si treba zvoliť správny systém pohonu. V ďalších bodoch nájdete všetko, na čo si musíte dať pozor pri skúšobnej jazde, keď porovnávate rozličné systémy.

Zaujímavosť: v tomto teste zistíte, že napríklad motor od Boschu sa správa inak na e-biku od výrobcu A a inak na e-biku od výrobcu B. Dôvod: výrobcovia môžu priamo zasahovať do ovládania motora a stanoviť rozličné parametre (napr. maximálna sila).

Foto: Ronny Kiaulehn/Cube
Foto: Ronny Kiaulehn/Cube

19 Rozbeh do kopca

Pri jazde do kopca vám preukáže e-bike vernú službu. Zaraďte nízky prevodový stupeň a skúste sa rozbehnúť. Rozbeh opakujte so zaradením rozličného prevodového stupňa. Tak zistíte, ako motor reaguje na pedálovanie. Nabehne podpora motora hneď alebo s oneskorením? Reaguje motor na vašu požiadavku?

20 Pri kúpe e-biku používajte aj uši

Pohon e-biku, predovšetkým pri umiestnení motora v prednom kolese alebo v strede, nie je úplne bez hluku. Počas testovacej jazdy sa sústreďte na vývoj hluku aj v elektrocentrále e-biku. Ak vás znervózňuje neustále bzučanie, mali by ste bezpodmienečne otestovať iný bicykel.

21 Cítiť a počúvať rytmus

Bude vaša jazda podporovaná konštantne motorom? Urobte test: počas stredného stúpania zaraďte stredný prevodový stupeň. Je jazda s pohonom do kopca neprerušovaná, alebo beží motor nepravidelne? V prípade niektorých motoroch to rozpoznáte aj podľa bzučivého zvuku motora.

22 Posledný test: jazda do strmého kopca

Nikdy neviete, kedy budete musieť zrazu zdolať strmý kopec. Pred kúpou e-biku si otestujte aj tento variant. Ako sa bicykel pri jazde do kopca správal? Bola jazda plynulá a bez väčších problémov?

23 Radenie rýchlosti

Zaradenú rýchlosť môžete prispôsobiť vašim silám alebo terénu. Správna voľba rýchlosti má v prípade e-biku vplyv na spotrebu energie a tým aj na dojazd.

24 Perfektné radenie

Vo všeobecnosti je rozdiel medzi e-bikom a normálnym bicyklom v reťazovom prevode a systéme interného radenia. V prípade reťazového prevodu je možné plynulé preraďovanie. To ocenia predovšetkým športoví jazdci. Pri internom radení musíte pri preraďovaní krátko zatlačiť do pedálov, vďaka tomu bude preradenie plynulé. Keď sa dostanete do plynulého tempa, nevyruší vás už nič.

Foto: Ronny Kiaulehn/Cube
Foto: Ronny Kiaulehn/Cube

25 Radenie už nikdy viac

Systémy interného radenia sú v porovnaní s reťazovým radením komfortnejšou alternatívou už len preto, že nemusíte tak často čakať a nastavovať ho.

Ešte pohodlnejší ako bežné prevodníky je náboj s radením NuVinci N360 a nadstavbový NuVinci Harmony. NuVinci-planétové prevody umožňujú plynulé preraďovanie. Rýchlostný stupeň sa tu už nenachádza, pohybujete sa bez prechodu cez celé prevodové spektrum.

Ešte o čosi ďalej ide technika modelu Harmony. Udáva frekvenciu pedálovania a Harmony si automaticky volí správny prevodový stupeň. Už komfortnejšie to naozaj nejde a vy sa môžete úplne koncentrovať len na jazdu.

26 Takto bude vaša jazda pohodlná

Množstvo e-bikov sa vyrába sériovo s odpruženou vidlicou – avšak dobré odpružovacie elementy nie sú vôbec lacné. Alternatíva: k pohodlnej jazde rovnako prispieva kombinácia hrubých plášťov a odpruženej podpery sedadla.

27 Potrebujete bezpečné brzdy

Ak sa rozhodnete pre rýchly e-bike, ktorý vás podporí do rýchlosti 45 km/h, mali by ste si dať bezpodmienečne zabudovať kotúčové brzdy. Nestrácajú účinnosť ani za dažďa či zanesení špinou. Pri dlhej jazde alebo brzdnom manévrovaní nehrozí pri vysokom tempe prehriatie ráfika. Aj pri bežných Pedelcoch prechádza množstvo výrobcov na tento typ bŕzd. V ich prípade odvedú dobrú službu aj bežné hydraulické V-brzdy.

Dôležité: zoznámte sa s vašimi brzdami dôsledne a dajte si ich optimálne nastaviť.

28 Čo netreba podceniť

E-biky sú v porovnaní s bežnými bicyklami naozaj ťažké. V prevažnej miere vážia približne 20 až 30 kg. Dobre si rozmyslite, kde váš e-bike zaparkujete. Do pivnice alebo na tretie poschodie ho určite nebudete chcieť každý deň vynášať.

29 Nízky nástup – flexibilne použiteľný

Nízky nástup viazne trošku na predsudkoch z minulosti. S e-bikami sa však všetko zmenilo. Určite existuje dizajn rámov, ktoré vyzerajú veľmi mladistvo a dynamicky. Čo je však dôležitejšie, je ich funkčnosť. Umožňujú jednoduché nasadnutie na bicykel, nie sú väčšinou až také drahé a môžu na nich bez problémov jazdiť tak muži, ako aj ženy. Ide o praktický model, ak sa e-bike chystá využívať celá rodina. Veľký zmysel má tento model v prípade jeho použitia na jazdu v meste. Na dlhšie trasy je už menej vhodný.

Dôležitý tip: niektoré modely s hlbokým nástupom majú ešte jedno stuženie navyše. To prepožičiava jednorámovým e-bikom väčšiu stabilitu, okrem toho môžete e-bike veľmi dobre uchopiť a ľahko premiestniť.

30 E-bike ako druhý automobil v rodine

Priemerná dĺžka cesty prejdená osobným automobilom je napr. v Nemecku asi 10 km. Takú vzdialenosť zvládnete bez problémom aj s e-bikom. Preto si množstvo ľudí namiesto druhého auta zadováži radšej Pedelec alebo S-Pedelec. Rýchle e-biky sú vhodnou alternatívou pre tých, ktorí každodenne dochádzajú za prácou z miesta bydliska. Dostanete sa s ním rýchlo do cieľa a pritom prispejete aj k ochrane životného prostredia.

Text: Andrea Dingová
Foto: Cube

1/1
Zavrieť reklamu