Bikepacking – synonymum pre dobrodružstvo. Cítite sa na cestovanie na bicykli?

Pojem bikepacking, teda spojenie jazdy na bicykli a minimalistického kempovania, môže byť pre niekoho dobre známy spôsob, ako využiť voľný čas v prírode, pre iného je to novinka.

Hoci je u nás bikepacking ešte len v plienkach, pomaly sa z neho stáva samostatná cyklistická disciplína.

Ak vám z názvu stále nie je úplne jasné, čo si o bikepackingu máte myslieť, tak si skúste predstaviť, ako celý deň jazdíte na bicykli, po večeroch kempujete v prírode a niekoľko dní ste absolútne sebestační, pretože všetko potrebné máte so sebou.

Možno takýto štýl trávenia voľného času praktizujete už nejaký ten piatok, ale nikdy ste nemali potrebu ho nejako pomenovať.

Predsa len, zbaliť sa a vyraziť na niekoľko dní do „divočiny“ nie je pre dobrodružné duše žiadna novinka, no väčšinou to ľudia praktizujú ako turisti – čiže peši. Výhodou bikepackingu je, že správna kombinácia bicykla, výbavy a znalostí terénu vám umožní túlať sa oveľa ďalej, ako keď idete pešo, pretože sa môžete prepravovať na bicykli rýchlejšie.

Bikepacking je celý o dobrodružstve, je postavený na zdolávaní vzdialeností, vyznáva sebestačnosť a má priekopnícko-bádateľského ducha. Do centra pozornosti sa dostáva samotná cesta a jej cieľ sa stáva akoby nepodstatným.

Aj v našich končinách sa tejto disciplíne venuje jedno podujatie, ktoré sa koná každoročne od roku 2011 a volá sa 1 000 miles adventure. Cyklisti majú za úlohu prejsť trasu z najvýchodnejšieho bodu Slovenska až do najzápadnejšieho miesta Česka – alebo naopak, smer sa každý rok mení.

Nemusíte sa hneď vydávať na dvojtýždňové dobrodružstvo, môžete začať s dvojdňovým výletom a postupne pridávať, podľa vybranej lokality, počasia a nálady. Poďme sa teda pozrieť, ako začať.

Bicykel je základ

V podstate by sa dalo povedať, že (takmer) každý bicykel je schopný uniesť naloženú výbavu potrebnú na niekoľkodňové dobrodružné putovanie. Samozrejme, niektoré bicykle sa na bikepacking hodia viac, niektoré menej. Na bikepacking sa hodí hocičo od robustného cyklokrosového bicykla, moderného gravel až po staršie MTB v závislosti od toho, kde a kedy budete jazdiť. Vyčiarknuť nemusíte ani celoodpružené biky.

Pravdepodobne budete musieť spraviť určité kompromisy pri balení, ale ak ste pravoverní bikeri, vynahradíte si to v technických úsekoch, v ktorých bude vaša chrbtica a zadok ďakovať, že tlmič trochu pomáha týmto dvom telesným partiám. Nezabúdajte však, že budete ťažší a tým pádom si aj tlmenie/pruženie nastavte na patričnú hmotnosť, ktorú bike povezie. Pred výletom teda určite odporúčame dopriať bicyklu zvýšenú pozornosť.

Skontrolujte hlavne reťaz, radenie, brzdy a kolesá alebo si včas dohodnite v cykloservise prehliadku a nechajte to na profesionálov. Mali by ste si uvedomiť, že ak niečo zlyhá, budete si musieť poradiť sami, takže sa oplatí mať bicykel
v skutočne dobrom stave.

Niečo špeciálne na trhu

Keďže medzery na trhu treba vždy zaplátať, so stúpajúcou popularitou bikepackingu sa začali objavovať aj bicykle špeciálne určené na tieto účely. Ak je práve toto disciplína, ktorá vás chytila za srdce, a začnete sa obzerať po špecializovanom stroji, venujte výberu dostatok času.

Niekto uprednostňuje ruksak na chrbte, iní majú radšej veci na biku. Foto: Shutterstock.

Výhodou je veľký predný trojuholník, pretože poskytuje priestor na väčšie rámové tašky. Ideálne je, keď sú lanká vedené vnútrom rámu, aby neprekážali nákladu, nie je to však nutnosť, aj s lankami na ráme sa dá existovať.

Nezabúdajte, že vydržať celé dni v sedle biku si vyžaduje okrem kondície predovšetkým komfort, preto odporúčame si bicykel vyskúšať, aby ste zistili, či vám vyhovuje posed na vybranom modeli. Ak nemáte v pláne brázdiť vyslovene náročné terény, zväčša sa odporúčajú menšie zdvihy. A ak chcete ešte ušetriť nejakú hmotnosť a jazdiť budete najmä po spevnených cestách, môžete sa na odpruženie úplne vykašľať a staviť na pevnú prednú vidlicu.

Hoci v zásade nebudete potrebovať, aby bol váš bike pripravený na montovanie klasických batožinových nosičov, aké nosia zväčša cykloturisti, budú sa vám hodiť košíky na vodu navyše. Viacero výrobcov dobrodružne ladených bicyklov myslí na dopĺňanie tekutín a využíva aj priestor prednej vidlice, na ktorej tak môžete odviezť ďalšiu batožinu či fľaše na vodu.

Čo nemáš, to nepotrebuješ

Je úplne jasné, že čím dlhšia cesta, tým dôležitejšia príprava.

Vždy sa však snažte zbaliť tak, aby ste so sebou niesli čo najmenej vecí, a buďte pripravení improvizovať, pretože ak budete jazdiť skutočne veľa, je priam nemožné, aby sa vám niekedy nestalo, že vám niečo bude chýbať.

Ako sa vám páči predstava konzumácie tuniaka v plechovke vyzuvákom na plášť, pretože vám nenapadlo pribaliť si lyžičku alebo vidličku?

To, koľko si na cestách užijete takejto improvizovanej zábavy, priamo súvisí s tým, koľko vecí so sebou poveziete. Inými slovami, čím vyššia hmotnosť, tým menej srandy. Na druhej strane, čím menej výbavy, tým menej zábavnejšia bude vaša noc.

Kľúčom k spokojnému bikepackingu je nájsť tú správnu rovnováhu medzi veľkosťou výbavy a posúvaním svojej komfortnej zóny, ktorá sa našťastie bude s každým ďalším výletom posúvať na pomyselnej stupnici smerom dole. Dobrým zvykom je po návrate domov roztriediť výbavu na dve kopy – na to, čo ste použili, a na to, čo ste počas výletu ani nevytiahli z brašny. Pomôže vám to prehodnotiť svoju výbavu pred ďalším výletom.

Zvážiť treba každú jednu vec, čo si zoberiete. Foto: Shutterstock.

Výbava nie je len hromada vecí, ktoré so sebou vláčite. Snažte sa im porozumieť a hľadajte veci, ktoré dokážete využiť multifunkčne. Napríklad oceľovú fľašu na vodu (na rozdiel od hliníkovej) môžete využiť ako „nosič“ vody, je však vhodná aj na ohrievanie a preváranie vody, čo znamená, že môžete vyškrtnúť hrniec, resp. ešus.

Čo si zbalíte a ako to uskladníte, je vec osobných preferencií. Niektorí uprednostňujú jazdu s batohom, vďaka čomu je bike ľahší a agilnejší, iní radšej všetko vezú na bicykli. Balenie vecí na bike si ale vyžaduje trochu premýšľania. Dajte si pozor, aby ste mali k všetkým dôležitým veciam a núdzovým vrstvám oblečenia ľahký prístup.

Dôležité je tiež dobré rozloženie hmotnosti. Snažte sa, aby ste ťažké veci mali dole v taškách a snažte sa, aby ste nič ťažké neviezli na riadidlách, aby ste nemali problémy s ovládaním bicykla a udržiavaním rovnováhy.

A kam mám vlastne ísť?

Jeden z najuspokojivejších spôsobov jazdenia je hľadanie vlastných trás s pomocou máp v lokalite, ktorú ste si na svoj prieskum vybrali.

Na viac cestne ladenom bicykli môžete preskúmať oblasť okolo Poľany. Na kopce naladení bikepackeri ocenia oblasť Bielych Karpát.

Dnešná digitálna doba nahráva aplikáciám, do ktorých poľahky zakreslíte svoju trasu a svoj plán si potom môžete stiahnuť do telefónu alebo si ho môžete exportovať do obľúbeného GPS zariadenia. Ak potrebujete nejakú inšpiráciu alebo uistenie, že sa vaša plánovaná jazda neskončí v nezjazdnom alebo nedostupnom teréne, na webe sa aj u nás začínajú množiť fóra, kde jazdci zdieľajú svoje trasy a skúsenosti. Stačí len pohľadať na internete.

Kde kempovať nadivoko?

Ako to už vyplýva zo samej podstaty bikepackingu, najlepším spôsobom ubytovania je kempovanie nadivoko. V súčasnosti si hlavne treba dávať pozor na chránené krajinné oblasti a na súkromné pozemky. Na odľahlých územiach, ktoré nespadajú do týchto dvoch kategórií, však v zásade platí, že kempovanie nadivoko je tolerované. Samozrejme, veľa vecí závisí aj od vášho správania, takže neberte možnosť prespania ako nárokovateľný servis a riaďte sa „ľudskými“ pravidlami:

  • Nezanechajte po sebe žiadne odpadky.
  • Ak spíte v útulni alebo prístrešku na to určenom, zanechajte ho v stave pripravenom pre ďalších hostí.
  • Nezakladajte oheň mimo ohnísk na to určených.
  • Kempujte v malom – rozložte jeden, maximálne dva stany.
  • Keď „to“ na vás príde, dajte si pozor, aby ste boli ďaleko od chodníka a vodných zdrojov a zakopte všetky svoje „dôkazy“.

Text: Redakcia
Foto: Shutterstock

1/1
Zavrieť reklamu