Nové Porsche Cayenne. Z tohto sa bude presadať ťažko…

6. novembra 2023
Porsche Cayenne

Toto SUV-čko je za tie roky, čo je na trhu, mimoriadne úspešné. A po tom, čo sme s ním strávili týždeň, sme pochopili, prečo.

Nový Cayenne má jednoduchšie, hranatejšie, a o niečo namosúrenejšie línie. Stále sa však veľmi ponáša na svojho predchodcu, a nielen na toho. Športová 911-ka je tým autom, ktoré si predstaví väčšina z nás, keď započuje meno Porsche. Je úžasné, ako sa nemeckej značke podarilo prevteliť legendárny športiak do veľkého SUV-čka.

DNA 911-ky však necítiť len v dizajne. Najslabší 353-koňový šesťvalec, ktorý sme testovali my, síce kvôli lineárnemu nástupu výkonu pocitovo s veľkým autom až tak nezametá, no s pedálom na podlahe predsa len miznú pomyselní konkurenti v späťáku uspokojivo rýchlo – aj za sexy, no stále veľmi kultivovaného charakteristického vrčania šiestich valcov zo Stuttgartu.

Základný model Cayenne, teda ten bez ďalších písmeniek za názvom, ktoré označujú športovejšie verzie, kúpite s 2,9-litrovým šesťvalcom, štvorlitrovým osemvalcom, a, ako sa na rok 2023 patrí, aj ako plug-in hybrid s trojlitrovým šesťvalcom, ktorý dokáže na elektrinu prejsť približne 40 kilometrov – teda presne tých potrebných na každodenné vybavovačky a rozvážanie potomstva. Ten najsilnejší motor v ponuke pritom kone oproti základnému šesťvalcu viac ako zdvojnásobí.

Porsche Cayenne

SUV-čko, akurát ostrejšie

Ešte väčší dojem než samotný výkon však urobia jazdné vlastnosti. Cayenne sedí na ceste oveľa lepšie, než by ste od auta z tejto kategórie čakali. Podvozok mu nedovolí nakláňať sa viac, než je nutné, a pritom stále dokáže odltmiť veľkú časť našich mimoriadne kvalitných ciest. Riadenie je celkom ťažké a na moderné auto prekvapivo presne komunikuje, koľko trakcie majú predné kolesá. Jednoducho, so športovými modelmi značky zdieľa oveľa viac, ako len zlatý erb na kapote.

Jedna vec je rodinný výlet, vec druhá fakt, že naň netreba ísť len po diaľniciach. Točité okresky sú na Porsche vždy zábava, bez ohľadu na to, či sa doňho vojde päť ľudí, alebo len dvaja. Je to SUV so všetkým, čo k tomu patrí, no ostrejšie, než by ste čakali. Pokiaľ ide o offroad, brať veľké disky do náročnejšieho terénu si žiada trochu dobrodružného ducha.

Stále však ide o štvorkolku, ktorá sa vďaka systému Porsche Active Suspesnion Management dokáže zdvihnúť nad trčiace kamene, a na výber je viacero trakčných módov v závislosti od podkladu. Vyškriabať sa tak na začiatok trailu, či po zasneženej ceste pod vlek nebude žiadnym problémom.

Porsche Cayenne

Prekvapivo priestranný

Cayenne je jednoducho 911-ka pre tých, ktorých „dobehol život“, a dnes už chcú a potrebujú brať so sebou na cesty viac, ako len frajerku na sedadle spolujazdca. Stále tu však nenájdete tretí rad sedadiel ako v niektorých iných podobne veľkých SUV-čkach. Namiesto nich je tu komfort jasne orientovaný na štyroch pasažierov. Aj tie zadné sedadlá sú pekne tvarované a ani vysoký dospelý človek nebude mať problém s miestom na nohy aj nad hlavou. Dajú sa okrem toho aj mierne sklopiť. Predné sedadlá, tie jasne odkazujú na výkonnostné pozadie značky.

Napriek tomu, že Cayenne je na ceste veľkou prezenciou, sa dajú sedačky nastaviť do športovej polohy a za volant si pekne zaľahnúť. A ak si priplatíte, tešiť sa môžete na hneď niekoľko masážnych programov v rôznych intenzitách. Malý trojramenný volant pôsobí ako vytrhnutý priamo z legendárneho coupé. Čo však malé rozhodne nie je, je 12,6-palcový dotykový displej. Promptne reaguje na povely a v infotainmente všetko tak nejak dáva zmysel. Popri všetkých ódach na športový charakter je až prekvapivé, že mu praktickosť neuhla ani o centimeter, či, lepšie povedané, ani o liter.

Porsche Cayenne

Kapacita 770-litrového batožinového priestoru je podstatne vyššia ako u priamych konkurentov, a nájdete tu aj praktické háky na upevnenie nákladu, či sieťku na drobnosti. Škoda len, že sedadlá sa tu nedajú sklápať páčkami z kufra. Každé z nich má totiž pri sedáku putko, za ktoré treba potiahnuť. Keď si ich sklopenie do roviny vybojujete, rozprestrie sa pred vami letisko, ktoré bez problémov pojme bicykel bez odmontovaných kolies. Pre tých, čo nechcú krásny interiér plný čistých línií a kvalitných materiálov trestať zablateným náčiním, sú tu samozrejme klasické doplnky ako nosič na ťažné či truhla, ktoré sme k autu dostali aj my. Obe s ladiacim logom Porsche.

Nový Cayenne stojí veľa, no stojí za to. Vozenie v ňom je veľmi príjemnou, kultivovanou  a až prekvapivo praktickou záležitosťou. Podraďte si však chladnými kovovými pádlami za volantom, a  na horskom priesmyku existuje len málo áut podobnej váhovej kategórie, s ktorými sa dokážete takto zabaviť.

Viac sa dozviete na webovej stránke Porsche.

Cena: od 92 796 €


Text a foto: Filip Nagy

1/1
Zavrieť reklamu