Vhodná prilba je základ – nepodceňujte jej výber

Cyklistka na bicykli

Každý cyklista veľmi dobre vie, že bez prilby hazarduje so svojím zdravím a životom. Nestačí však mať na hlave akúkoľvek prilbu a myslieť si, že sme v bezpečí.

Výber správneho modelu nie je jednoduchý, no rozhodne sa oplatí absolvovať ho čo najdôkladnejšie a zvoliť si kúsok, ktorý nás naozaj stopercentne ochráni. Vždy preto klaďme dôraz na bezpečnostný certifikát, mieru ochrany, vetranie, hmotnosť, veľkosť a extra výbavu v podobe prídavných funkcií.

Na prilby bez bezpečnostného certifikátu „CE“ a „EN 1078“ už aj zabudnite a vyberajte len medzi kvalitou. V tomto prípade sa rozhodne oplatí priplatiť. Mimoriadne dôležitá je tiež samotná veľkosť. Môžete mať totiž aj ten naj kúsok, keď vám nesedí.

Ako trafiť tú správnu? Väčšina prilieb našťastie má posuvné koliesko, ktorým sa dá veľkosť trošku regulovať. Aj tu sa však riaďte veľkosťou od XS po XXL, ktorú si viete zvoliť podľa obvodu hlavy. Stačí sa doma trošku pohrať a krajčírskym metrom si odmerať najširšie miesto na hlave. Ak vám vyjde hodnota napríklad medzi M a L, vždy si kúpte radšej väčšiu verziu, teda L. Štandardne je S rozmer od 50 do 54 cm, M-ko od 54 do 58 cm a L-ko od 58 do 62 cm.

Nie každá prilba vašej veľkosti vám však musí sedieť. Po nasadení by sa vám nemala posúvať na hlave ani bez zapnutia. Pod bradou si popruhy zapnite tak, aby ostal priestor na dva prsty. Dôležité je i zapínanie, ktoré vás nesmie tlačiť. Prilba musí na hlave sedieť vodorovne a siahať cca do polovice čela. Nesmie byť na hlave usadená príliš vzadu, ani padať veľmi do čela. Tiež nesmie tlačiť. Radšej skúšajte viacero typov, pretože existujú prilby oválnejšie i kruhovejšie. Našli ste? V tom prípade super, no to nie je ani zďaleka všetko a výber ešte len začal.

Cyklista si zapína cyklistickú prilbu

Účel svätí prostriedky? Nie, účel vyberá typ prilby

Prilby totiž delíme aj podľa účelu, respektíve podľa toho, na aký typ bicyklovania ju budeme využívať. Mestská, čiže urban prilba je vyrábaná vyslovene na pohodové cyklo prechádzky po meste. Býva elegantnejšia a pomerne pevná. Ak nie ste žiadny macher, len sa skrátka občas rád s bicyklom prevetráte aj v prírode, no inokedy vyrážate na biku na nákupy či na kávu s kamošmi, je tu možnosť kúpiť si univerzálny model, ktorý je dobre odvetraný a dostatočne chráni.

Vetracie otvory tu majú sieťku proti hmyzu a tiež integrované svetlo pre lepšiu viditeľnosť. Potom tu máme ešte cestné prilby so skvelým vetraním a dôrazom na aerodynamiku, s ktorými sa môžete preháňať po cestách-necestách. 

Cyklistická prilba, SK Profi Bike
Foto: KENNY.

Ak je vašou vášňou horská cyklistika a jazdíte MTB, jednoznačne si kupujte MTB prilbu, ktorá má šilt, skvelo chráni boky a zadnú časť hlavy a je síce ťažšia, no oveľa bezpečnejšia. Enduro si zase žiada integrálne, prípadne full-face prilby, ktoré už chránia celú hlavu.

Cyklistická prilba, SK Profi Bike
Foto: KENNY.

Technologický boom sa nevyhol ani prilbám

No a potom tu máme niečo pre fajnšmekrov technológií. Smart prilby sú hitom a dokážu toho naozaj veľa. Vstavané reproduktory sú super, možnosť komunikovať s rovnako technicky vybaveným parťákom tiež, no a oceníte tiež Bluetooth. Super je tiež napríklad technológia Quin. Ide o integrovaný snímač pohybu Q-senzor, ktorý využíva náhle zmeny pohybu. V prípade pádu upozorní kontaktnú osobu cez smartfón a udá jej vašu polohu.

Mužské a ženské prilby sú v podstate rovnaké, nezabúdajte však ani na svoje malé poklady. Už aj dieťatko v cyklosedačke potrebuje prilbu, hoci má sotva rok. Najmenšie sú na trhu pre bábätká od 6 mesiacov. Nasledujú detské modely a po 9 rokoch veku však už dieťaťu kupujete prilbu pre dospelých, akurát v najmenších veľkostiach.

Dievča s cyklistickou prilbou
Foto: HAMAX.

Drobnosti, ktoré majú obrovský význam

Medzi dobré rady patria drobnosti typu – v zime používajte prilbu s menším množstvom vetracích otvorov a nezabudnite si pod ňu obliecť čiapku. Niektoré prilby na trhu ponúkajú vychytávky ako napr. odnímateľné časti, čiže ich viete využiť v každom ročnom období. Nezabúdajte ani na dostatok reflexných prvkov.

Niektoré prilby disponujú systémom MIPS, ktorý eliminuje rotačné sily pri páde, čo môže byť naozaj na nezaplatenie. Takáto prilba obsahuje vo vnútri vrstvu s nízkym trením, ktorá umožňuje viacsmerný pohyb 10-15 mm pri určitých nárazoch pod uhlom, s cieľom pomôcť znížiť rotačnú silu na hlavu a prenos ďalej na mozog.

Ak vás už raz postihne nehoda, prilbu vyhoďte – splnila svoju funkciu. Nemusia byť pritom na nej vôbec viditeľné poškodenia. Inak ju stačí meniť raz za 5 rokov.


Text: SK Profi Bike
Foto: Shutterstock, KENNY, HAMAX

1/1
Zavrieť reklamu