Uvoľnená skrutka či defekt nemusia znamenať koniec výletu

Nenechajte si pokaziť náladu. Ak budete pripravený, podobná situácia vás nezaskočí a poradíte si s ňou rýchlo a šikovne. Tu je výbava, ktorá vám zachráni deň.
Rozhodne nemusíte byť expert na to, aby ste počas jazdy zistili, že niečo na bicykli nie je celkom v poriadku. Pri uvoľnenej skrutke na riadidlách sa vám tie môžu začať hýbať do strán. Bicykel tiež môže držať zle stopu v zákrutách, sedadlo sa začať otáčať do strán či meniť výšku pri náraze. Odrazu sa môžete v sede cítiť nestabilne, alebo vás zaskočí, že koleso klopká, prípadne sa dokonca až vychyľuje. Pedál sa môže začať kývať do strán a podobne. V žiadnom z týchto príkladov nemusíte prepadať stresu. Pokiaľ odhalíte uvoľnenú skrutku počas jazdy, nemusíte si zúfať. Zastavte na bezpečnom mieste, skontrolujte všetky kritické spoje rukou alebo multikľúčom a jemne a s citom skrutku dotiahnite.

Aby ste to však zvládli, potrebujete mať správne vybavenie. Radšej preto predvídajte a pribaľte si do tašky na bicykel multikľúč – multitool.
Súčasťou základného cyklo náradia bývajú tiež imbusové kľúče, krížový skrutkovač a skrutky so zárezom hviezdicového tvaru.
Občas sa stávajú aj záludnosti, a to že sa skrutka nedá dotiahnuť, alebo sa dokonca stratila. V takom prípade improvizujte. Niektoré skrutky nie sú až také dôležité – napríklad ak upevňujú držiak na fľašu, a ľahko si bez nich poradíte. Ak však ide o skrutky na dôležitých miestach, rozhodne jazdu radšej hneď ukončite.
Defekt predstavuje trošku väčší problém a zapotíte sa pri ňom o čosi viac. Aj ten však viete zvládnuť so cťou, ak ste z domu nevyrazili naľahko a stihli si pribaliť praktické náradie. Ak ste do cyklotašky zbalili náhradnú dušu alebo záplaty na plášť, montpáky a kompaktnú pumpu, máte vyhraté.



Ste skôr za boby alebo klzák? Poradíme vám, čo je pre vás vhodnejšie
Oprava defektu
Pokiaľ s defektom nemáte doposiaľ žiadne skúsenosti, postupujte podľa nasledujúcich základných bodov. Zastavte na bezpečnom mieste mimo cesty a otočte bicykel hore kolesami. Ak máte rýchloupinák alebo pevné osky, uvoľnite ho alebo si pripravte vhodný kľúč. Na zadnom kolese prehoďte reťaz na najmenší pastorok, aby šlo koleso ľahšie von. Uvoľnite brzdu a odpojte poškodené koleso z rámu. Vyzujte mu plášť s použitím montpák, a to tak, že zasuniete montpáku pod okraj plášťa a preháknete ho cez ráfik.
Druhou montpákou posúvajte okraj plášťa po obvode, kým sa jedna strana úplne nevyzuje. Vyberte poškodenú dušu a prezrite ju, či v nej nie je zapichnuté napríklad sklo alebo nejaké cudzie teleso. Často sa totiž potom stane, že dôjde zbytočne k opakovanému prepichnutiu. Skontrolujte tiež ventil, či nie je poškodený a ráfik, či nemá ostré hrany alebo uvoľnenú pásku. Dušu vymeňte za novú alebo zalepte prepichnutý otvor.

Dierku odhalíte tak, že si dušu trošku nafúknete a budete počúvať, kde syčí. Označte si poškodené miesto a zdrsnite okolie dierky. Naneste tenkú vrstvičku lepidla alebo rovno záplatu. Počkajte 1-2 minúty, kým lepidlo zmatnie a pevne stlačte.
Dušu dofúkajte pomocou pumpy na tlak uvedený na boku plášťa a založte späť.
Koleso vráťte na miesto do rámu. Dotiahnite rýchloupinák alebo osku podľa predpisu. Zapnite brzdu a skontrolujte funkčnosť. Pred štartom otočte kolesom a overte, či sa voľne točí a nikde nedrie. Skontrolujte tiež tlak stlačením plášťa rukou.

Text a foto: SK Profi Bike